INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA DLA AKUMULATORÓW LPO SLS

INSTRUKCJE BEZPIECZEŃSTWA DLA AKUMULATORÓW LITOWO-POLIMEROWYCH SLS

Bezpieczne użytkowanie akumulatorów Li-Po

Nieprawidłowe obchodzenie się z akumulatorami litowo-polimerowymi może doprowadzić do eksplozji, spowodować pożar, a także zatrucie gazami toksycznymi. Ponieważ nie możemy bezpośrednio kontrolować poprawnej obsługi akumulatorów Li-Po, nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za szkody w związku z tym powstałe.

  1. Akumulatory ładować zawsze w ognioodpornym pojemniku lub specjalnej torbie  dzięki czemu w przypadku zapalenia się baterii nie doprowadzi to do rozprzestrzenienia się ognia. Baterii należy używać tylko do zdalnego sterowania modeli samolotów, statków i pojazdów samochodowych. Przechowywać baterie zawsze w suchym i ciemnym miejscu, w temperaturze pokojowej. Nigdy nie należy wystawiać ich na bezpośrednie działanie promieni słonecznych lub wysokich temperatur. Akumulatory Li-Po należy przechowywać z dala od dzieci i nieupoważnionych osób.
  2. Używać tylko ładowarek odpowiednich do ładowania akumulatorów litowo-polimerowych.
  3. W procesie ładowania zalecane jest stosowanie balansera, który to monitoruje napięcie na każdej celi i wyrównuje napięcie w całym pakiecie. Balanser zabezpiecza pojedyncze cele przed szkodliwym dla nich przeładowaniem i niedoładowaniem. Nawet niewielkie przeładowanie (max napiecie 4,2V /1celę) może doprowadzić do ich uszkodzenia.
  4. Zawsze nadzorować proces ładowania, nigdy nie ładować w modelu RC.
  5. Zawsze przestrzegać nadrukowane na każdej baterii informacje zawierające ilość cel , dopuszczalny prąd ciągły i chwilowy rozładowania (np.30C/60C), dopuszczalny prąd ładowania (akumulatory SLS do 4C,SLS Quantum 65C/130C 10C
  6. Akumulatory pod obciążeniem nigdy nie rozładowywać poniżej napięcia 3,3V na jedną celę, a bez obciążenia poniżej 3,75V na jedną celę.
  7. Objaśnienie informacji na temat baterii na przykładzie baterii 3S1P o 3700 mAh i prądzie rozładowania 35C / 60C . Prąd ładowania 3C :
    3S1P oznacza, że bateria składa się z 3 ogniw, które są przylutowane szeregowo (biegun dodatni do bieguna ujemnego) (to oznacza S). P oznacza równolegle i pochodzi z wcześniejszych czasów,gdzie oprócz lutowania seryjnego, akumulatory zostały również przylutowane równolegle (biegun dodatni do bieguna dodatniego, biegun ujemny do bieguna ujemnego) w celu zwiększenia pojemności i dopuszczalnego prądu obciążenia . Obecnie stosuje się prawie wyłącznie zestawy akumulatorów szeregowych, dlatego właśnie 1P jest tutaj.
    3700 mAh oznacza, że pojemność akumulatora wynosi 3700 mAh lub 3,7 amperogodzin. Ta liczba opisuje ilość energii elektrycznej, jaką ma bateria. W tym samym modelu możesz latać dłużej z akumulatorem 3700 mAh niż z akumulatorem 2600 mAh.
    11,1 V oznacza, że akumulator ma napięcie nominalne 11,1 V. Każde ogniwo litowo-polimerowe ma napięcie nominalne 3,7 V. Napięcie to jest mnożone przez 3 (ponieważ w akumulatorze mamy 3 ogniwa). W ten sposób otrzymujemy napięcie nominalne 11,1 V. W stanie dostawy ogniwo ma w przybliżeniu napięcie nominalne, wtedy jest tylko około 20% w pełni naładowane. W pełni naładowane ogniwo litowo-polimerowe ma napięcie 4,2 V. Po pomnożeniu przez 3, całkowite napięcie w całkowicie naładowanym akumulatorze wynosi 12,6 V. Jest to również napięcie wyłączenia ładowarki.Prąd rozładowanie 35 C / 60  C  oznacza, że akumulator można rozładować w sposób ciągły maksymalnie 35  C (= 35 x 3,7 Ah daje 129,5 A) i maksymalnie 60 C (= 60 x 3,7 Ah daje 222 A) na krótki czas (1 sekundę).
    Ładowanie 3C oznacza, że akumulator może być ładowany maksymalnie 3C (= 3x3,7 Ah daje prąd 11,1 A). Niższe prądy ładowania chronią akumulator i zapewniają większą ilość cykli pracy.
  8. Ponieważ poszczególne ogniwa mogą uzyskać nieznacznie różne napięcia poprzez wielokrotne ładowanie i rozładowywanie, w celu zapobiegania temu stosuje się tak zwane balansery. Do ładowania zawsze używaj odpowiedniego balansera dobrej marki (ładowarka z wbudowanym balanserem). W wielu ładowarkach  może być konieczne ustawienie liczby ogniw w  pakiecie( akumulatorze). Kabel balansera jest przylutowany do poszczególnych cel i zakończony jest odpowiednia złączką. Nasze akumulatory mają złącza balansera XH. Jeśli twój balanser ma inne połączenia, użyj odpowiedniego adaptera.
  9. ZAWSZE zwracaj uwagę na prawidłową polaryzację podczas podłączania ładowarki, balansera, a także kontrolera w modelu . Dwa grube kable wysokoprądowe akumulatora są przylutowane do odpowiednich wtyczek wysokoprądowych i służą do podłączonia do ładowarki lub kontrolera w modelu. Czerwony kabel to biegun dodatni, czarny kabel to biegun ujemny. Kable balansera są podłączone do plusów i minusów poszczególnych ogniw. Kolory kabli balansera mogą się również różnić, wówczas MUSISZ zmierzyć prawidłową polaryzację za pomocą urządzenia pomiarowego i zapewnić prawidłowe podłączenie wtyczki balansera. Każda bateria ma dokładnie jeden kabel balansera więcej niż ma ogniw, ponieważ zawsze jest podłączona między ogniwami (np. Bateria 3S ma 4 kable balansera).
  10. Jeśli chcesz korzystać z własnego systemu wtyczek, używaj tylko systemów wysokiej jakości. Wtyczki MUSZĄ być zaprojektowane do prądu, przy pomocy którego można ładować akumulator. Używaj tylko odpowiednio zwymiarowanych systemów i upewnij się, że lutowanie jest czyste i stabilne.  Izolację można wykonać tylko przy użyciu wysokiej jakości rurki termokurczliwej. Podczas transportu i przechowywania akumulatora należy upewnić się, że części pod napięciem nie mogą spowodować zwarcia.
  11. Naładuj akumulator tylko do maksymalnie 4,2 V na ogniwo, co odpowiada również napięciu odcięcia typowych ładowarek. Ładuj  ZAWSZE  w ognioodpornym pojemniku, na niepalnej powierzchni i nie zostawiaj  NIGDY bez nadzoru.
  12. Nigdy nie rozładowywać akumulatora poniżej 3,3 V na ogniwo pod obciążeniem . W spoczynku (mierzone bez obciążenia) napięcie na ogniwo nie powinno być niższe niż 3,75 V.są. Głębsze rozładowanie zniszczy akumulator. Nie polegaj na wyłączeniu napędu przez  kontroler (regler). Pozostaw około 20% pozostałej pojemności w akumulatorze. Po użyciu (rozładowana bateria) powinna być doładowana około 80% pojemności nominalnej. Twoja ładowarka pokazuje pojemność doładowania na końcu procesu ładowania.

    UWAGA: Ze względu na wysoką wydajność akumulatorów SLS poziom napięcia pozostaje prawie taki sam aż do końca rozładowania.

     W każdym przypadku upewnij się, że silnik jest wyłączony w odpowiednim czasie (nigdy nie mniej niż 3,75 V na ogniwo w spoczynku).

    Jeśli nie chcesz używać akumulatora przez długi czas, NIE przechowuj go W PEŁNI NAŁADOWANEGO, ale z około 3,8 V na ogniwo w chłodnym otoczeniu.

    Jeśli masz jakieś pytania lub nie jesteś pewien, chętnie Ci pomożemy.


    UWAGA: akumulatory SLS ze względu na swoją dużą wydajność utrzymują stabilny, wysoki poziom napięcia aż do końca pojemności (patrz wyniki testów i opinie Gerda Giese).
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl